Begin april is de rapportage van Taskforce Juiste Zorg op de Juiste Plek gepubliceerd op de website van de Rijksoverheid. In de rapportage wordt beschreven dat de essentie van de Juiste Zorg op de Juiste Plek is: “Het voorkomen van (duurdere) zorg, verplaatsen van zorg (dichterbij mensen thuis) en het vervangen van zorg (door andere zorg zoals e-health).” De patiënt wordt in dit initiatief centraal gezet en dat is het beste uitgangspunt. Maar hoe doe je dat eigenlijk: de patiënt centraal zetten?
Allereerst is het belangrijk dat alle stakeholders in de zorg zich om de patiënt heen verzamelen. De patiënt staat pas echt centraal als zorgverleners de handvaten geven om aan het roer van de eigen gezondheid te staan. Toegankelijke voorlichting speelt hierbij een doorslaggevende rol. Patiënten hebben idealiter voor hen begrijpelijke, relevante kennis van een medisch expert op zak. En daar leent e-health zich uitstekend voor. Als de informatievoorziening goed is georganiseerd, helpt dat patiënten om steviger in eigen schoenen te staan en om de juiste keuzes te maken voor hun gezondheid. Dat zorgt er ook voor dat het vaak genoemde shared decision making proces met de zorgverlener beter verloopt. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de zorgverlener. Met de juiste informatie kan een patiënt zich namelijk goed voorbereiden op het consult. Een patiënt heeft dan al even kunnen wennen aan het feit dat er bijvoorbeeld risico’s aan een operatie kleven. En dat zorgt ervoor dat de zorgverlener tijdens het consult daadwerkelijk samen met de patiënt knopen kan doorhakken over de juiste behandeling. Een win-win situatie voor zorgverlener en patiënt.
Auteur: Jasmijn van Blijswijk